GIVE ISO

شرایط صدور گواهینامه ایزو

صدور گواهینامه ایزو شامل مراحل گوناگونی می باشد که اجرای آنها به صرف هزینه و زمان کافی نیازمند است. گواهینامه های ایزو چند بخش می باشند. تعدادی از آنها ایزوهای عمومی محسوب می شوند و برای تمامی مشاغل کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این گواهینامه ها، گواهی ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت ) , ایزو14001 (سیستم مدیریت زیست محیطی ) و ایزو45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت ) می باشند که در تمامی صنایع قابل هستند. این ایزوها به نحوی ایزو های پایه محسوب می شوند. بخش دیگری از گواهی های ایزو، تخصصی تر بوده و در مشاغل خاصی استفاده می شوند. این گواهی های ایزوعمومیت نداشته و فقط در همان صنعت تعریف شده قابل استفاده خواهند بود. به عنوان مثال گواهی ایزو 22000 یا سیستم مدیریت ایمنی صنایع غذایی، برای مشاغلی که زیر مجموعه صنایع غذایی و مربوط به آن هستند استفاده می شود و نمی توان در حوزه شهر سازی و راه سازی آن را بکار برد. نکته دیگر اینکه، برای اخذ برخی از این گواهی های تخصصی می بایست ابتدا ایزوهای عمومی و پایه ای را دریافت کنند. مثلا چنانچه موسسه ای اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 22000 بنماید، می بایست گواهی ایزو 9001 را نیز اخذ نماید.

انتخاب گواهی ایزو متناسب با تجارت خود و نوع مرجع صادر کننده گواهی ایزو اولین قدم برای صدور گواهینامه ایزو می باشد. مراجع صادر کننده گواهی ایزو نیز از نظر اعتبار باهم متفاوتند. در ایران تعداد این مراجع بسیار زیاد است اما همه آنها اعتبار IAF ندارند. برخی از این مراجع زیر نظر انجمن IAF مشغول به فعالیت هستند. این مراجع برای صدور گواهینامه ایزو تابع قوانین سازمان جهانی ایزو می باشند و جهت صادر کردن گواهی ایزو می بایست متقاضی تمامی شرایط را احراز نماید. یکی از این شرایط، برگزاری جلسات آموزشی متناسب با استاندارد های ایزو درخواستی است. کارکنان و مسئولان مجموعه متفاضی باید در خصوص استاندارد های تعریف شده، آموزشهای لازم را ببینند. همچنین با حضور کارشناسان مربوط به بررسی نظام فرایند های موسسه می پردازند و اهداف استاندارد درخواست شده را در راستای این فرایندها انجام میدهند تا چگونگی اجرای استاندارد های گواهی ایزو برایشان مشخص گردد. از دیگر شرایط اخذ گواهینامه ایزو، طراحی و تدوین مستندات ایزو براساس سیستم گردش کار مجموعه می باشد. برای مثال برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 ( سیستم مدیریت کیفیت )، در خصوص بهبود کیفیت محصولات یا خدمات سازمان درخواست کننده، طرحهای متناسب با استانداردهای ایزو تهیه می گردد. بعد از این مرحله، نوبت به اجرای این طرحها می گردد. در این قسمت کلیه ملزومات و تبصره های موجود در گواهی ایزو اجرا می شود که از جمله آن، تعلیم کارکنان در رابطه با این موضوع می باشد. بعد از پیاده سازی کامل استاندارد ها، توسط مجموعه ممیزی صورت می گیرد تا بعد از بازبینی های فراوان و بررسی همه تمهیدات انجام شده ممیزی اصلی توسط مرجع صادر کننده گواهی ایزو انجام می شود.

از طرف مرجع صادرکننده گواهی ایزو کارشناسی برای بررسی اقدامات صورت گرفته به مجموعه متقاضی روانه می گردد تا در صورتی که کلیه مستندات گواهی ایزو بر فرایندهای مجموعه اجرا شده باشد، نسبت به صدور گواهینامه ایزو درخواستی آنها، اقدام کنند. البته این شرایط متغییر است وبا تغییر نوع گواهی ایزو این شرایط نیز تغییر می کند. شرایط اخذ گواهی ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت ) با گواهی ایزو45001 ( سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت ) بسیار متفاوت می باشد. استاندارد های گواهی ایزو 45001 در خصوص ایمنی و بهداشت می باشد. مستندات این استاندارد ها در ارتباط با برقراری سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در مجموعه متقاضی می باشد که بر اساس آن سازمان درخواست کننده می بایست تمهیدات لازم را انجام دهند تا سطح امنیت مجموعه در بالاترین حد خودش قرار بگیرد و در تمام بخشهای مجموعه بهداشت و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته و تا آنجا که ممکن است از بروز حوادث در مجموعه جلوگیری شود. برای اخذ گواهی ایزو 14001 ویا سیستم مدیریت زیست محیطی نیز شرایط کمی متفاوت می باشد و در برای اخذ این گواهی مجموعه مستندات دیگری را به اجرا در می آورد. حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشگیری از عوارض و آلودگیهای زیست محیطی در فرایند های شرکت، از دستاوردهای این گواهی ایزو می باشد. لازم به ذکر است که در برخی موارد سازمانها برای صرفه جویی در هزینه و زمان در صورت نیاز اقدام به اخذ سه گواهی ایزو 9001 ( سیستم مدیریت کیفیت ) و گواهی ایزو 14001 ( سیستم مدیریت محیط زیست ) و ایزو 45001 ( سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت ) می نمایند. این در حالی است که برخی شرایط این سه ایزو یکسان می باشد و اجرای این استاندارد ها را برای آنها ساده تر می نماید

 

شرایط صدور گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family