گواهینامه ایزو 30401

گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱

سازمان جهانی استاندارد درحوزه مدیریت دانش استانداردی رابعنوان گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ راتهیه و تنظیم و منتشر کرد. سیستم مدیریت دانش یک نظم خاصی به راهکارهای سازمان درمورد دانش میدهد. سیستم مدیریت دانش یک استاندارد منحصر به فرد می‌باشد وتنها استاندارد در مورد مدیرت دانش است که تاکنون سازمان استاندارد جهانی منتشر کرده است. با استفاده از مدیریت دانش یکسری موانع برطرف میشود، همچون : برطرف کردن سوء تفاهم ها درمورد نحوه اجرای مدیریت دانش و آیا اینکه خرید غغط دانش و فناوری میتواند برای سازمان ارزش افزوده داشته باشد. مختلط کردن دانش با مدیریت اطلاعات .

محتوای گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

بااستفاده از مفاهیم اصول مدیریت میتوانیم محتوای استاندارد ایزو  ۳۰۴۰1 رابدست آوریم. محتوای سیستم مدیریت شامل : الف) بصورت یک تابلوی راهنما عمل میکند تا باعث بهینه سازی ارزشها برای سازمان شود. ب) مفاهیم اصول مدیریت یک امتیاز مثبت است جهت ارزیابی وتشخیص سازمانهایی که صلاحیت فعالیت رادارند.

اخذ گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

جهت دریافت گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ باید اصول و قواعد این استاندارد پیاده سازی و اجرا شود. سیستم مدیریت دانش دریک سازمان یعنی اینکه سازمان درطول مسیر فعالیت و حیاتش باید مدیریت دانش خود را انجام دهد. چهار مرحله زیر وجود بودن دانش درون سازمان رانشان میدهد که وجود این و که حیات دانش باید اهداف تجاری سازمان را برآورده کند. فعالیتها عبارتند از: الف) بدست آوردن و کسب علم و دانش جدید و بروز : دانش ناشناخته برای سازمان را معرفی و تأمین کنیم . ب) بکارگیری دانش کسب شده : دانش بدست آمده را درداخل سازمان اجرا و پیاده کنیم. ج) حفظ و صیانت ازدانش کسب شده : حفاظت ازسازمان را جهت ازدست ندادن دانش انجام دهیم. د) مدیریت و رهبری دانش بدون اعتبار: سازمان رااز اقدامات اشتباه و ناکارآمد حفظ کنیم و دانش نامناسب رادرفضای سازمان به کار نبریم.

هنگامی که گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ رادریافت میکنیم یک سیستم مدیریتی دانش درسازمان شکل می‌گیرد که کلیه ابزارها، رفتارها و فعالیتهایی که سازمان راتوانا و هدفمند تر میکند رادربردارد و اهداف تجاری سازمان را رونق میدهد. این ابزارها و فعالیتها عبارتنداز: الف) تبادلات دانش درمیان افراد: این تبادل و تعامل دانش و اطلاعات از طریق گفت وگو بین گروه ها و ذینفعان انجام میگیرد. ب) گسترش دانش و بیرونی سازی آن : کلیه اطلاعات دانش راازطریق ضبط و مستند سازی یا حتی دادن کد دانش و اطلاعات رادردسترس قرار دهیم. ج) ترکیب دانشها و دسته بندی دانش و استخراج آنها: دانش بدست آمده را طبقه بندی و دسته بندی کنیم و دانش رابصورت رسمی کد گذاری کنیم. د) دردسترس قرار دادن دانش و اجرا: دانش رابصورت قابل دسترس و راحت بجهت درک و یادگیری قرار دهد.

شرایط لازم جهت اخذ گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

هنگام اخذ گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ و اجرای سیستم مدیریت کیفیت باید چهار اصل رسیدن به ارتقای مدیریت دانش راند نظر داشته باشیم:

۱.وظایف و مسئولیتها: کار تک تک پرسنل و وظایف و نقش آنها راتعریف کنیم و نقش و وظایف افراد جوری تعریف شود که قابلیت حسابرسی راداسته باشد.

۲.فرآیندها و مراحل اجرای: کلیه فعالیتهای سازمان اعم از تجارت ، دانش و دستورالعملها و معیارها و‌شیوه های اجرایی رابدرستی تعریف کنیم.

۳.تکنولوژی و فرآیند زیر ساختها: استفاده ازفضای کارمجازی و فیزیکی و دیگر ابزارها و کانالهای دیجیتال.

۴. رهبری و فرماندهی: کلیه انتظارات و استراتژی و روشهای مطمئن اجرایی با سامانه مدیریت دانش دریک راستا باشد.

اهمیت دریافت گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱

اخذ گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ به چند دلیل دارای اهمیت می‌باشد که آن دلایل عبارتند از:

_  تولید و تولد نتایج مثبت و ارزش مند. هنگامی که دانش بصورت کاربردی و مؤثر باشد سازمان رابه یک عنصر اثر بخش و قابل رقابت تبدیل میکند.

_ رسیدن به اقتصاد دانشی دربسیاری ازسازمانها نقش بسیار مهمی درکسب و‌کار پررونق دارد و رسیدن به اقتصاد دانشی آرزوی بسیاری ازاقتصادان می‌باشد. یعنی میتوان گفت استفاده از سیستم مدیریت دانش منبع ثروت رادر دانش و ذهن کارگران می‌بیند و دیگر ثروت سازمان انجام کار توسط کارگران دستی نیست. داشتن دانش یک دارایی نامشهود و مؤثر برای سازمانها است. وقتی دانشی مؤثر و کارآمد باشد حتی میتوانیم بعنوان یک کالا و خدمات آن را عرضه کنیم.

_  باداشتن استاندارد سیستم مدیریت دانش رسیدن و دسترسی به دانش و توسعه افراد راحتتر و آسانتر میشود.

_ بیشتر سازمانها تاحدودی می‌توانند ازدانش عادی و طبیعی درقبال تغییرات و‌ریسک ها استفاده کنند و نمی‌تواند دائم به دانش های طبیعی متکی باشند. جهت پیشرفت و توسعه چشمگیر باید دانش آگاهانه ایجاد شود و باسرعت آموزش داده شوند تا دانش ها بعنوان منابع ارزشمند سازمان راجهت رقابت آماده سازند.

_ یکسری سازمانها هستند که بطور مجزا و پراکنده هستند و یک هدف و فعالیت یکسان رادنبال میکنند می‌توانند دانش و درس‌هایی آموخته شده رابه اشتراک بگذارند و نتایج بسیار خوبی رادریافت کنند.

_ سرمایه و دارایی جوامع رفته رفته بافرسودگی و تحلیل نیروی انسانی کم میشود و داشتن دانش حیاتی و پایان ناپذیر درمغز متخصصان وجود دارد که آن هم ریسک ازدست دادن یا ترک کردنشان هست. یکسری از سازمانها هم نیروهای بسیار باهوشی دارند که دانش ندارند و در طول کار و کسب تجربه این دانش بوجود می آمد. پس وجود استاندارد سیستم مدیریت دانش بهتر و بیشتر وجودش لازم میشود.

دانش سازمان یک دارایی نامشهود و ناملموس هست که مانند دیگر دارایی‌ها نیازمند مدیریت و برنامه ریزی می‌باشد. این دارایی ارزشمند باید توسعه پیدا کند و مورد حفظ و نگهداری قرار بگیرد و جهت استفاده به اشتراک گذاشته شود. این دارایی نامشهود باید دردسترس همگان قرارگیرد و تصمیمات مؤثر و اقدامات هماهنگ برپایه تجربه مدیریت دانش برای بهبود و توسعه بکار گرفته شود.

سازمانها و شرکتها بادریافت گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ بدنبال اثبات بالا بودن سطح آگاهی سازمان می‌باشند و بتوانند دربازار دانشی دربین رقبا عرض اندام کنند. استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ یک سرمایه شخصی و سازمانی بسیار مهم می‌باشد و بعنوان یک استاندارد بین المللی قابلیت صدور گواهینامه رادارد.

ثبت و صدور گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱ توسط کلیه مراجع صدور گواهی نامهISO صادر میگردد.

نظرات (1)

این نظر توسط مدیر کوچک شده

ایزو 30401 گواهی نامه ای درحوزه مدیریت دانش هست. آیا جهت تمامی شرکتها بهره وری کافی را دارد

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family